خبر

۵ کاری که نباید در خودرو های دنده اتوماتیک انجام داد

5 کاری که نباید در خودرو های دنده اتوماتیک انجام داد

سال 1940 گیربکس اتوماتیک برای نخستین مرتبه توسط شرکت الدزمبیل بر روی خودرو قرار گرفت . در آن زمان که تعداد خودرو ها بسیار کم بود، این آپشن عموما یک امکان تجملاتی به حساب میامد. اما کم کم  با بیشتر شدن تعداد خودرو ها در دنیا، گیربکس اتوماتیک طرفداران خود را پیدا کرد و هم اکنون خرید اتومبیل شهری اتوماتیک برای اکثر مردم اولویت به شمار می رود.. اما به همان مقدار که گیربکس های اتوماتیک راحتی و آسایش برای راننده ها فراهم می کنند، احتیاج به مراقبت و نگهداری بیشتری را دارند و در مواقع تعمیرات، هزینه های بیشتری نسبت به گیربکس های دستی می تراشند. در این مقاله 5 کاری اشاره کردیم که باید انجام نداد تا عمر گیربکس اتوماتیک خودرو افزایش پیدا کند.

5 کاری که نباید در خودرو های دنده اتوماتیک انجام داد

5 کاری که نباید در خودرو های دنده اتوماتیک انجام داد

5 کاری که نباید در خودرو های دنده اتوماتیک انجام داد

1- خلاص کردن گیربکس در حین حرکت

این کار علاوه بر کم کردن کنترل شما بر روی اتوموبیل، باعث فشار زیاد به شیر برقی های گیربکس خواهد شد. برای مثال جعبه دنده ی خودروی 206 تیپ 6  که از ساده ترین گیربکس های اتوماتیک به شمار می رود، 8 عدد شیر برقی دارد که 2 تای آن در معرض خرابی است. قیمت هر عدد شیربرقی این خودرو حدود 100 هزار تومان است. این عدد که بدون در نظر گرفتن اجرت تعویض این قطعه و مواقع تغیر نرخ ارز اعلام شده، برای جعبه دنده های به روزتر در خودرو های مدل بالاتر خیلی بیشتر خواهد بود.

خلاص کردن گیربکس در حین حرکت

خلاص کردن گیربکس در حین حرکت

2- استفاده از حالت خلاص ( N یا Neutral ) برای لانچ کردن

شاید کلمه ی لانچ را شنیده باشید. اصطلاحا به حرکت خودرو از حالت ایستاده با بیشترین گشتاور ممکن و حداقل هرزگردی را لانچ مینامند. این عمل در ماشین های گیربکس دنده ای با بالا بردن دور موتور و رها کردن ناگهانی کلاچ ایجاد می شود. اما دیده شده که بعضی افراد لانچ کردن با خودرو های گیربکس اتوماتیک را برابر با خودرو های گیربکس دنده ای می دانند. دنده را در حالت N یا خلاص گذاشته، دور موتور را بالا می برند و دنده را در حالت D یا Drive قرار می دهند . در واقع باید گفت این حرکت آسیب جدی به گیربکس های اتوماتیک وارد خواهد کرد و هزینه های میلیونی برای تعمیرات خودرو بوجود میاورد. در کل گیربکس های اتوماتیک برای خودرو های شهری جهت آرامش و راحتی در رانندگی و مصرف کم سوخت طراحی می شوند و مناسب برای شتاب گیری های ناگهانی یا به اصطلاحی تیک اف کردن و رانندگی پر فشار نیستند. برخی خودرو های اسپرت که از جعبه دنده‌ی اتوماتیک استفاده می کنند خود آپشنی به نام لانچ را بهمراه دارند که امکان لانچ کردن بدون فشار به موتور و گیربکس خودرو را جهت شتابگیری های ناگهانی به راننده خواهند داد.

استفاده از حالت خلاص برای لانچ کردن

استفاده از حالت خلاص برای لانچ کردن

3- جابجا کردن حالت دنده در حین حرکت

در زمانی که مجبور هستید به طور پشت سر هم حرکت به عقب و جلو داشته باشید، برای مثال دور زدن در خیابان های کم عرض یا پارک کردن در جای پارک کم جا، سعی کنید ابتدا خودرو را متوقف کنید و بعد دنده را از حالت D به R یا برعکس تغییر وضعیت دهید. تغییر حالت دنده در حال حرکت به گیربک فشار وارد می کند. نکته: قرار دادن گیربکس از حالت D به حالت دستی ( تیپ ترونیک) یاموارد پیشفرض گیربکس مانند حالت اسپورت/برفی مشکلی ایجاد نخواهد کرد.

جابجا کردن حالت دنده در حین حرکت

جابجا کردن حالت دنده در حین حرکت

4- خلاص کردن برای توقف های کوتاه

سعی کنید در ترافیک و چراغ قرمز هایی که توقف خودرو کمتر از 2 دقیقه است، گیربکس را خلاص نکنید. زمانی که گیربکس در حالت D قرار دارد و شما توقف می کنید، گیربکس در دنده 1 می ماند و تنها درگیری موتور و گیربکس، جریان های گردابی روغن هیدرولیک داخل توربین است که به دلیل دور پایین موتور، بسیار ناچیز است. در صورتی که خلاص کردن گیربکس و قرار دادن دوباره‌ی آن در حالت D، مجموعه‌ی کلاچ ها، سوپاپ ها و شیر های برقی را درگیر می کند که استهلاک آن به مراتب بیشتر است.

خلاص کردن برای توقف های کوتاه

خلاص کردن برای توقف های کوتاه

5- توقف کامل با دنده P

برای توقف کامل ( پارک کردن ) ابتدا ایست کامل کنید، سپس دنده را در حالت N قرار داده، ترمز دستی را بکشید و پایتان را از روی ترمز بردارید تا وزن خودرو بر روی چرخ های عقب بیفتد. سپس دنده را در حالت P یا Park بگذارید. در غیر این صورت فشار وزن خودرو بر روی گیربکس خواهد افتاد که برای جعبه دنده های اتوماتیک مضر است.

توقف کامل با دنده P

توقف کامل با دنده P

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *